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2025.02.15(토) 누가복음(Luke)3:15 - 3:38 찬송가 85장

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Author 관리자1 쪽지보내기 메일보내기 자기소개 아이디로 검색 전체게시물 작성일25-02-17 13:19 조회 Read683회 댓글 Reply0건

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2025.02.15(토)

본문 : 누가복음(Luke)3:15 - 3:38 찬송가 85장

15백성들이 바라고 기다리므로 모든 사람들이 요한을 혹 그리스도신가 심중에 생각하니

16요한이 모든 사람에게 대답하여 이르되 나는 물로 너희에게 침례를 베풀거니와 나보다 능력이 많으신 이가 오시나니 나는 그의 신발끈을 풀기도 감당하지 못하겠노라 그는 성령과 불로 너희에게 침례를 베푸실 것이요

17손에 키를 들고 자기의 타작 마당을 정하게 하사 알곡은 모아 곳간에 들이고 쭉정이는 꺼지지 않는 불에 태우시리라

18또 그 밖에 여러 가지로 권하여 백성에게 좋은 소식을 전하였으나

19분봉 왕 헤롯은 그의 동생의 아내 헤로디아의 일과 또 자기가 행한 모든 악한 일로 말미암아 요한에게 책망을 받고

20그 위에 한 가지 악을 더하여 요한을 옥에 가두니라

21백성이 다 침례를 받을새 예수도 침례를 받으시고 기도하실 때에 하늘이 열리며

22성령이 비둘기 같은 형체로 그의 위에 강림하시더니 하늘로부터 소리가 나기를 너는 내 사랑하는 아들이라 내가 너를 기뻐하노라 하시니라

23예수께서 가르치심을 시작하실 때에 삼십 세쯤 되시니라 사람들이 아는 대로는 요셉의 아들이니 요셉의 위는 헬리요

24그 위는 맛닷이요 그 위는 레위요 그 위는 멜기요 그 위는 얀나요 그 위는 요셉이요

25그 위는 맛다디아요 그 위는 아모스요 그 위는 나훔이요 그 위는 에슬리요 그 위는 낙개요

26그 위는 마앗이요 그 위는 맛다디아요 그 위는 서머인이요 그 위는 요섹이요 그 위는 요다요

27그 위는 요아난이요 그 위는 레사요 그 위는 스룹바벨이요 그 위는 스알디엘이요 그 위는 네리요

28그 위는 멜기요 그 위는 앗디요 그 위는 고삼이요 그 위는 엘마담이요 그 위는 에르요

29그 위는 예수요 그 위는 엘리에서요 그 위는 요림이요 그 위는 맛닷이요 그 위는 레위요

30그 위는 시므온이요 그 위는 유다요 그 위는 요셉이요 그 위는 요남이요 그 위는 엘리아김이요

31그 위는 멜레아요 그 위는 멘나요 그 위는 맛다다요 그 위는 나단이요 그 위는 다윗이요

32그 위는 이새요 그 위는 오벳이요 그 위는 보아스요 그 위는 살몬이요 그 위는 나손이요

33그 위는 아미나답이요 그 위는 아니요 그 위는 헤스론이요 그 위는 베레스요 그 위는 유다요

34그 위는 야곱이요 그 위는 이삭이요 그 위는 아브라함이요 그 위는 데라요 그 위는 나홀이요

35그 위는 스룩이요 그 위는 르우요 그 위는 벨렉이요 그 위는 헤버요 그 위는 살라요

36그 위는 가이난이요 그 위는 아박삿이요 그 위는 셈이요 그 위는 노아요 그 위는 레멕이요

37그 위는 므두셀라요 그 위는 에녹이요 그 위는 야렛이요 그 위는 마할랄렐이요 그 위는 가이난이요

38그 위는 에노스요 그 위는 셋이요 그 위는 아담이요 그 위는 하나님이시니라

 

예수님은 침례(침례)를 받음으로 공생애를 시작하십니다. 아담과 하나님까지 거슬러 올라가는 족보는 예수님이 바로 ‘하나님의 아들’이며 ‘만민의 구주’이심을 보여줍니다.

 

예수님은 어떤 분입니까?

15-17,21,22절 성령과 불로 침례를 베푸실 분이 물로 침례를 베푸는 요한에게 침례를 받으십니다. 물과 불과 성령은 모두 정화와 구원을 나타냅니다. 차이점이라면 요한의 침례는 단지 구원을 상징하지만, 예수님의 침례는 실제로 구원을 주는 행위라는 점입니다. 결국 ‘나에게는 구원을 베풀 능력이 없다’고 시인하는 요한에게, 온 세상에 구원을 베푸실 이가 굽히신 것입니다. 게다가 침례를 주실 이가 백성과 함께 회개의 침례를 받으십니다. 죄 없으신 분이 죄인의 자리까지 낮아지신 것입니다. 하늘에서는 하나님 나라를 설립하기 위한 성령이 운행하고, 예수님의 정체를 ‘하나님의 아들’로 선포하며 대관식과 같은 모습을 보여줍니다. 하지만 땅에서 예수님은 시골의 여물통에서 태어나신 모습 그대로, 십자가에서 죽기까지 낮아져야 하는 하나님 나라 왕의 수치와 고난을 짊어지고 계실 뿐입니다. 이렇듯 천국은 왕의 낮아짐과 겸손을 통해 시작되었고, 여전히 이 원리로만 확장되고 있습니다. 이 운동에 가담하지 않고 몸담을 수 있는 천국이란 존재하지 않습니다. 천국은 낮아지신 예수님을 딛고 올라서서 높음을 추구하며 살다가 죽은 후에 가는 사후세계일 수 없습니다.

 

23-38절 ‘요셉의 아들’(23절) 예수님이 ‘하나님의 아들’(38절)이심을 다시금 천명합니다. ‘이스라엘의 조상’ 아브라함으로부터 시작되는 마태복음의 족보(마 1:2)와는 달리 누가복음의 족보는 아브라함을 넘어 ‘인류의 조상’ 아담(38절)까지 거슬러 올라갑니다. 이것은 예수님이 유대인만이 아니라 이방인을 포함한 ‘만민의 구주’이심을 보여줍니다. 그러니 이 복음이 땅 끝까지 모든 족속에게 그리고 다음 세대에게도 전해져야 하지 않겠습니까?

내게 주시는 교훈은 무엇입니까?

18-20절 무리는 선지자의 날카로운 지적이 불편해도 달게 받고 회개했지만, 헤롯은 불쾌히 여겨 요한을 투옥합니다. 악의 굴레에서 벗어나지 못한 채 ‘꺼지지 않는 불’로 치달은 것입니다. 죄를 품고 사는 사람에게 회개의 복음만큼 불편하고 불쾌한 소식은 없습니다. 나에게 복음은 ‘좋은 소식’입니까?

기도

공동체-대속의 은혜를 잊지 않고 헤롯의 길을 거부하며 제자의 삶을 살게 하소서.

열방-튀르키예 서부 이즈니크(Iznik)의 교회 한 곳이 건물 안전성 문제로 강제 퇴거 위기에 직면했다. 취소 청원이 수용되고, 튀르키예 교회들이 더욱 신실하게 세워지도록

 

 

Jesus' Baptism and Genealogy

 

Summing up[ Luke 3:15 - 3:38 ](Hymn85)15As the people were in expectation, and all were questioning in their hearts concerning John, whether he might be the Christ,16 John answered them all, saying, “I baptize you with water, but he who is mightier than I is coming, the strap of whose sandals I am not worthy to untie. He will baptize you with the Holy Spirit and fire.17 His winnowing fork is in his hand, to clear his threshing floor and to gather the wheat into his barn, but the chaff he will burn with unquenchable fire.”18 So with many other exhortations he preached good news to the people.19 But Herod the tetrarch, who had been reproved by him for Herodias, his brother’s wife, and for all the evil things that Herod had done,20 added this to them all, that he locked up John in prison.21 Now when all the people were baptized, and when Jesus also had been baptized and was praying, the heavens were opened,22 and the Holy Spirit descended on him in bodily form, like a dove; and a voice came from heaven, “You are my beloved Son; with you I am well pleased.”23 Jesus, when he began his ministry, was about thirty years of age, being the son (as was supposed) of Joseph, the son of Heli,24 the son of Matthat, the son of Levi, the son of Melchi, the son of Jannai, the son of Joseph,25 the son of Mattathias, the son of Amos, the son of Nahum, the son of Esli, the son of Naggai,26 the son of Maath, the son of Mattathias, the son of Semein, the son of Josech, the son of Joda,27 the son of Joanan, the son of Rhesa, the son of Zerubbabel, the son of Shealtiel, the son of Neri,28 the son of Melchi, the son of Addi, the son of Cosam, the son of Elmadam, the son of Er,29 the son of Joshua, the son of Eliezer, the son of Jorim, the son of Matthat, the son of Levi,30 the son of Simeon, the son of Judah, the son of Joseph, the son of Jonam, the son of Eliakim,31 the son of Melea, the son of Menna, the son of Mattatha, the son of Nathan, the son of David,32 the son of Jesse, the son of Obed, the son of Boaz, the son of Sala, the son of Nahshon,33 the son of Amminadab, the son of Admin, the son of Arni, the son of Hezron, the son of Perez, the son of Judah,34 the son of Jacob, the son of Isaac, the son of Abraham, the son of Terah, the son of Nahor,35 the son of Serug, the son of Reu, the son of Peleg, the son of Eber, the son of Shelah,36 the son of Cainan, the son of Arphaxad, the son of Shem, the son of Noah, the son of Lamech,37 the son of Methuselah, the son of Enoch, the son of Jared, the son of Mahalaleel, the son of Cainan,38 the son of Enos, the son of Seth, the son of Adam, the son of God.15백성이 그리스도를 고대하고 있던 터에, 모두들 마음속으로 요한에 대하여 생각하기를, 그가 그리스도가 아닐까 하였다.16 그래서 요한은 모든 사람에게 대답하였다. “나는 여러분에게 물로 침례를 주지만, 나보다 더 능력 있는 분이 오실 터인데, 나는 그의 신발 끈을 풀어드릴 자격도 없소. 그는 여러분에게 성령과 불로 침례를 주실 것이오.17 그는 자기의 타작마당을 깨끗이 하려고, 손에 키를 들었으니, 알곡은 곳간에 모아들이고, 쭉정이는 꺼지지 않는 불에 태우실 것이오.”18 요한은 그밖에도, 많은 일을 권면하면서, 백성에게 기쁜 소식을 전하였다.19 그러나 분봉왕 헤롯은 자기 동생의 아내 헤로디아와 관련된 일과 또 자기가 행한 모든 악한 일 때문에, 요한에게 책망을 받았고,20 거기에다가 또 다른 악행을 보태었으니, 요한을 옥에 가둔 것이다.21 백성이 모두 침례를 받았다. 예수께서도 침례를 받으시고, 기도하시는데, 하늘이 열리고,22 성령이 비둘기 같은 형체로 예수 위에 내려오셨다. 그리고 하늘에서 이런 소리가 울려 왔다. “너는 내 사랑하는 아들이요, 나는 너를 좋아한다.”23 예수께서 활동을 시작하실 때에, 그는 서른 살쯤이었다. 그는 사람들이 생각하기로는 요셉의 아들이었다. 요셉은 엘리의 아들이요,24 그 윗대로 거슬러 올라가면 맛닷, 레위, 멜기, 얀나, 요셉,25 맛다디아, 아모스, 나훔, 에슬리, 낙개,26 마앗, 맛다디아, 세메인, 요섹, 요다,27 요아난, 레사, 스룹바벨, 스알디엘, 네리,28 멜기, 앗디, 고삼, 엘마담, 에르,29 예수, 엘리에제르, 요림, 맛닷, 레위,30 시므온, 유다, 요셉, 요남, 엘리야김,31 멜레아, 멘나, 맛다다, 나단, 다윗,32 이새, 오벳, 보아스, 살라, 나손,33 아미나답, 아드민, 아르니, 헤스론, 베레스, 유다,34 야곱, 이삭, 아브라함, 데라, 나홀,35 스룩, 르우, 벨렉, 에벨, 살라,36 가이난, 아박삿, 셈, 노아, 레멕,37 므두셀라, 에녹, 야렛, 마할랄렐, 가이난,38 에노스, 셋, 아담에게 이르는데, 아담은 하나님의 아들이다.

 

Who is God like?Thinking & UnderstandingJesus was baptised: the sinless one took on the form of a sinner for the sake of sinners. At His baptism, the Holy Spirit descended upon Him. The heavens were filled with a voice that testified that Jesus was the Christ. The voice from heaven alluded to Christ's path of suffering and the triumph of His resurrection (vv. 15-22). Meanwhile, the genealogy showed that Jesus was a descendant of Joseph, with the final source of this genealogy being God Himself. It meant that all people born under Adam were sons of God, and that Jesus would be the firstborn Son who would lead all to salvation (vv. 23-38).예수께서 침례를 받으십니다. 죄인들을 위해 죄 없는 분이 죄인의 모습을 취하신 것입니다. 침례받으실 때, 성령이 예수께 내려오십니다. 하늘에서는 예수가 그리스도이심을 증거하는 소리가 울려 퍼집니다. 하늘에서 들리는 소리는 그리스도의 고난의 길과 부활의 승리를 암시합니다(15-22절). 한편, 족보는 예수님을 요셉의 아들로 선언합니다. 이 족보의 최종 근원은 하나님이십니다. 아담 아래 난 모든 사람이 하나님의 아들이며, 예수님은 그들을 구원으로 인도하실 장자가 되실 것을 보여줍니다(23-38절).Who is Jesus?V. 21 Jesus takes the place of sinners for the sake of sinners. He did not choose an easy path to bring about salvation for mankind, nor did He stand by and let sinners find their own way to salvation. Instead, He was baptised as though He was also a sinner and made a way for sinners to follow Him. Let us examine whether our missionary work and service are truly following in His footsteps.죄인을 위해 죄인의 자리로 가십니다. 말씀 한마디로 쉽게 구원하는 길을 택하지 않으셨습니다. 그렇다고 죄인이 스스로 길을 찾도록 구경만 하지도 않으셨습니다. 죄인처럼 침례의 강물에 발을 담그시고, 자신을 따라오도록 앞서 걸어가셨습니다. 우리 선교와 섬김도 주님의 본을 따르고 있는지 살펴보십시오.V. 22 The power of mission work is found in the Holy Spirit. Jesus was always praying and seeking the power of the Holy Spirit, and He was guided by the Spirit (4:1). The Holy Spirit gives us the words to say, shows us the way we should go, and gives us the power to do God’s work. Without prayer and the Holy Spirit, we are limited in our knowledge and ability to please God.선교의 능력은 성령이십니다. 예수님도 늘 기도하며 성령의 능력을 구했고, 성령의 인도를 받으셨습니다(4:1). 성령은 해야 할 말을 주시고, 가야 할 길을 보여주시며, 행할 능력까지 제공하십니다. 기도 없이, 성령 없이 하는 일은 내 지식과 능력의 한계에 머물 뿐입니다.

 

What lesson is God teaching me?

 

 

 

Prayer

 

Lord God, help me to preach a gospel that does not just say, “I love my neighbour,” but also acts out loving my neighbour.

 

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